PC-Master

سایت آموزش و ترفند های کامپیوتر

PC-Master

سایت آموزش و ترفند های کامپیوتر

بایگانی

آموزش انتقال اطلاعات میان دو هارددیسک

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ب.ظ

 

برخی مواقع پیش می آید که می خواهید فایل های حجیم مانند یک بازی یا نرم افزار را از کامپیوتر خود به کامپیوتر دیگر منتقل کنید، برای این کار نمی توان از از حافظه های فلش استفاده کرد زیرا فضای کافی ندارند و ممکن است شما به هارد های اکسترنال دسترسی نداشته باشید. در این مواقع مجبور هستید تا هارد یکی از کامپیوتر ها را به کامپیوتر دیگر منتصل کنید.

 

برای شروع بهتر است که نام درایو های موجود در کامپیوتر خود را عوض کنید تا بتوانید آن ها را به راحتی بشناسید.

برای این کار بر روی پارتیشن مورد نظر کلیک راست کرده و بر روی گزینه Rename کلیک کنید. پس از تغییر نام یک کادر برای تایید این تغییر نمایان خواهد شد که باید آن را تایید کنید.

پس از تغییر نام درایو ها، کامپیوتر را خاموش کرده و شروع به نصب هارد دیسک دوم می کنیم. ممکن است در پشت هارد دیسک شما یک بخش مرتبت با جامپر وجود داشته باشد.

*جامپر یک فیش کوچک جهت تنظیم سخت افزاری برخی قطعات می باشد.

جامپر های هارد دیسکی که بر روی کامپیوتر شما وجود دارد باید به صورت Master قرار گیرد و هار دیسک جدید باید به صورت Slave تعیین شود. جهت پیدا کردن محل قرار گیری جامپر باید به برچسب روی آن مراجعه کنید.

حالا نوبت به نصب کابل ها می رسد. اگر هارد دیسک شما از نوع SATA باشد، برای نصب آن می توانید کابل SATA را به یکی از فیش های موجود در مادر برد متصل کنید و سپس کابل برق را به آن وصل کنید. همچنین ممکن است هارد دیسک شما از نوع IDE (قدیمی) باشد که برای اتصال آن یک کابل مخصوص مورد نیاز است.

کابلی که در پایین مشاهده میکنید دارای سه سر می باشد که با توجه به تصویر فیش سمت راست به هارد اول، فیش وسط به هارد دوم و فیش سوم به مادربرد متصل می شود. حال فقط کافیه تا کابل های برق نیز به هارد ها متصل شوند.

پس اتصال هر دو هارد، کامپیوتر را روشن کنید و قبل بالا آمدن ویندوز کلید Delete را فشار دهید تا وارد پنجره تنظیمات شوید. به بخش standard Cmos Features بروید. در این بخش تنظیماتی وجود دارد که معمولا به صورت اتوماتیک هارد جدید را شناسایی می کند، اگر این طور نبود، تنظیمات را بر روی Auto قرار دهید و از منو خارخ شوید و گزینه Save and Exit را انتخاب کنید.

اگه همه چیز درست انجام شده باشد، کامپیوتر شما روشن می شود و ویندوز بالا می آید. بعد از ورود به  پنجره Computer، مشاهده می کنید که به جز پارتیشن های شما، پارتیشن های دیگری نیز وجود دارد. برای انتقال اطلاعات می توانید به راحتی از روش Copy and Past استفاده کنید و فایل ها را به هارد جدید منتقل کنید.

جهت جدا کردن هارد نیز فقط کافی است کامپیوتر خود را خاموش و کابل ها را هارد دوم جدا کنید.